Šperky tvořené na zakázku jsou kapitola sama pro sebe. Vzhledově se neliší od těch, které nejdříve vytvoříte a poté se najde ten, ke komu patří. Když ale děláte šperk přímo ze své inspirace, (nevíte, pro koho bude) není žádný odpor, žádný požadavek zákazníka, a tvoření jde lehce, snadno a bez „škrcení“ energie. Takto hladce jdou i některé zakázky, kdy dostanete jen směr, kudy jít, třeba záměr či druhy kamenů. Když zákazník ponechá umělci volnou ruku, ponechá i energii volně proudit.
Některé zakázky jsou ale přesně definované, a i když neříkám, že je to špatně, vím, že kdyby tyto jasné hranice (či spíše požadavky na formu) dané nebyly, zákazník by dostal víc. Uvědomila jsem si to nedávno, když jsem si domlouvala šperk na zakázku u své kamarádky a kolegyně Vltavíny Ametystové. Když se mě zeptala, co bych si představovala, nejdříve se má fantazie rozjela na plné obrátky a už jsem si představovala to, s čím mi má její úžasné dílko pomoci. A pak mi to došlo…vidím jen špičku ledovce. Nevidím pod hladinu, nevidím, proč prožívám zrovna to, co prožívám. Nevidím, kam to směřuje, nevidím, co má pro mě vesmír přichystané.
Uvědomila jsem si, že když přesně definuju, jak má šperk vypadat, tedy určím formu šperku, osekám jeho možnosti mě vést tam, kam moje vědomí zatím nevidí! Ona totiž forma odpovídá obsahu. Když jasně určím formu, nedovolím kouzlu, aby se stalo. Nedovolím rukám umělce, aby vdechly život šperku (či jinému dílu) tak, jak by to dokázal, kdyby mohl tvořit bez omezení (vlastně tím nevyužijeme potenciálu umělce i šperku).
Když však dovolíme šperkaři, aby pracoval v plném napojení na svou inspiraci – zdroj – vesmír, vše, co do šperku vloží, bude odpovídat tomu, co právě potřebujete, ať už si to uvědomujete či nikoliv. Musím připomenout, jak důležité je zvolit si toho pravého autora šperků, které nosíte, musí vám prostě sednou. Jak jeho práce, tak i jako člověk. Umělec pracující v napojení dokáže vidět to, co vy nevidíte, dokáže vycítit, co potřebujete a dokáže ze svých vhledu vytvořit průvodce v podobě třeba šperku či obrazu.
Na závěr musím připomenout, že není špatně vědět co přesně chcete. Není špatně zvolit si formu toho, co máte dostat. Jen prostě dostanete míň, než byste mohli, protože když nevíte, co lepšího by to mohlo být, dobrovolně se tomu zavřete.
PS: pro mě a jistě to potvrdí každý umělec je to přiškrcení toku energie, které nastává při jasně definované zakázce velmi namáhavá, ono totiž stojí víc energie inspiraci brzdit než jí naplno pustit.
PS2: pro konktrétní představu, co už je hodně…například zákazník si určí design šperku, konkrétní kameny (třeba pošle odkaz, kde koupit), chce mít proces tvorby pod kontrolou od začátku do konce. Poté energeticky dojde k tomu (tedy v případě, že jsem schopná šperky podle těchto očekávání vytvořit), že energii do šperku nevložím já, ale zadavatel zakázky. Já pak tvořím jen šperk jako hmotný objekt.
Tereza Stropnická
Dobry den Terezo, Vase sperky jsou uchvatne! Mozna se to take rozchazi s clankem, avsak neda mi to – neuvazujete nebo nemate moznost prosim vyrobit sperk na zakazku take ze stribrneho kovu? To by byl muj sen! Diky za odpoved a at se dari
To se mi líbíTo se mi líbí
Dobrý den Šárko, děkuji mockrát. Se stříbrem to je trochu složité, tahle technika je ve stříbře možná, ale je to velmi náročné. Možná se k tomu jednou odhodlám, ale zatím nevím kdy. Děkuji za podnět k přemýšlení 😀 .
To se mi líbíTo se mi líbí